onsdag, december 08, 2004

Den hemmelige pakkepost

Vi kender alle Post Danmark. Firmaet som for 4,50 kr. glædeligt bringer et A4 ark fra A til B i Danmark på den tid, det nu tager for sådan noget. Og naturligvis kun hvis brevet har den rette størrelse. For at bringe et 24 cm langt brev er jo en noget større opgave end hvis det nu kun var 23 cm.. hvis man da skal tro Post Danmark.

Men at bringe 24 cm lange breve er ikke det eneste, som er besværligt for Post Danmark. F.eks. har jeg hidtil yndet at bestille forskellige ting via Nettet, for derved at få leveret varen ved døren. Troede jeg. For de sidste 4 gange er det ikke lykkedes Post DK at finde min dør. I hvert fald ikke med pakken i hånden. I stedet dumper der en lille seddel ind, hvor jeg på høfligste vis får fortalt, at vil man have pakken leveret, så må man fandme også være hjemme, når de tropper op.

Dette er naturligvis også rimeligt nok. Man kan jo ikke forvente at man for 45 kr. i porto kan få alt. Problemet for mig er bare efterhånden, at jeg tror lige så meget på at der findes pakketransporter, som jeg tror på trolde, julemanden, påskeharen og tandfeen. Og hvorfor så det? Forklaringen skal findes i Post Danmarks smarte Track & Trace system.

Track & Trace går i alt sin enkelthed ud på, at man via Internettet kan følge en pakke på hele vejen igennem postomdelingen. For at sikre mig, at jeg for mit portgebyr får leveringen ved døren, følger jeg pakkens vej, så jeg ved hvilken dag pakken ankommer, og jeg derfor bør være hjemme. Med jævne mellemrum opdaterer jeg siden, og pludselig får jeg beskeden: Pakken kunne ikke leveres til modtageren.

Pakkeposten havde med andre ord været på min adresse, banket på, og konstateret jeg ikke var hjemme........ På trods af jeg hele dagen har siddet på min pind og ventet på pakken. Pakkeposten mener med andre ord, at jeg ikke er i stand til at opfatte den MEGET larmende tone fra dørtelefonen.

Denne procedure har gentaget sig fire gange på lige så mange måneder nu. Da jeg samtidig har en god udsigt til vejen hvor pakkeposten givetvis MÅ parkere for at levere pakken, må ikke bare min hørelse, men også mit syn være ude af stand til at opfatte pakkeposten.

Mystikken breder sig dog yderligere. For hvor det ikke kan lykkes pakkeposten at levere pakken, så er det ikke noget problem for postbudet at smide pakkesedlen ind af min dør dagen efter. Med andre ord: Post Danmark kan godt levere den lille pakkeseddel til min dør men ikke pakker.

Hvis nogen har set pakkeposten, så sig lige til vedkommende, at jeg stadig venter på mine pakker!!!!!!

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det lyder fulstændigt som min oplevelse af Post DK. Har også ventet hele dagen på en pakke i dag som i følge deres system skulle være blevet uddelt. Men der har heller ikke været en pakkebil forbi. AK OG VE!

Anonym sagde ...

Nu har jeg talrige gentagelser oplevet at der blot er kommet den lille skrivelse ind ad døren uden forsøg på at aflevere pakken til trods for, at jeg (eller min bedre halvdel) var hjemme.

Forklaringen er mere klar en skulle tro: For et halv år siden siden stod jeg vagt ved døren - og da sedlen blev stoppet ind flåede jeg døren op og spurgte hvad meningen var. Jamen han havde skam da ikke pakken med... Det kan de ikke love.

Det må skyldes et forretningskoncept, hvor det er billige at levere sedler ud midt på dagen hvor ingen alligevel er hjemme end at levere pakkerne om aftenen hvor sandsynligheden for succesfuld aflevering er overhængende.

Problemet er, at Postdanmark har monopol og dermed falder i samme kategori som TDC. De kan gøre hvad der passer dem.

Seneste intelligente bud på stammen er brugen af Døgnpost. Det har virket i en periode. Men men. Nu har jeg to pakker, som i følge Track&Trace er placeret som "Pakke uden omdeling", men ingen ved hvor de er. Jeg har ikke fået den obligatoriske SMS. En eller anden dag returnerer den til afsender - og så skal jeg i gang med bøvlet med at få refunderet pengene for en vare jeg aldrig har fået. Udgifterne til forsendelserne? Det er mit problem - lige ned i Postdanmarks lomme.

Anonym sagde ...

har lige fået en pakke ind af døren som jeg er 100 på jeg ikke har betalt en eneste krone for. (fordi jeg fik pengene refunderet EFTER han havde sendt pakken fordi freaken fandt ud af at det ikke var en ipod men en billig kopi jeg havde købt, SÅ han sagde jeg bare måtte beholde den.) men fordi idiot fandt ud af det EFTER han havde sendt pakken, så bliver jeg told krævet for 721 kroner.

jeg ringer til postDK og spørger hvad det er for noget, og de svarer at pakken jo må have haft en form for værdi ovre i USA der hvor jeg havde købt den, så siger jeg " det kan ikke have været meget den har kostet, for det er en billig ipod kopi" men det kunne de ikke se igennem fingre med. så nu skal jeg sende denne yderst inbyddende pakke tilbage til usa hvor den kommer fra fordi postDK hverken har hjerter, eller hjerne.

Anonym sagde ...

Hvis man bestiller varer i USA er det en god ide at få leverandøren til at pakke dem uden firmanavn på og at skrive "gift" på pakken, der betales nemlig ikke told af gaver.
Jeg kom selv af med næsten 900,- kr. ekstra for min søns julegave sidste år fordi jeg ikke lige var opmærksom på ovenstående "trick".
Forøvrigt får jeg alle mine pakker sendt til min arbejdsplads, der kommer pakkeposten nemlig forbi hver dag ;o)

Anonym sagde ...

Postdanmark har som SKAT ansat aber til at holde styr på tingene, det er sikkert godt for økonomien -men mindre godt for servicen.

erling hansen sagde ...

Så sent som i dag, mandag, har jeg den fjerde pakke, som PostDanmark ikke har kunnet overkomme at aflevere. De tre første gange har postbudet løgnagtigt droppet en seddel om, at han har været her, men jeg var hjemme hele dagen på de pågældende datoer. I dag fik den så en ny twist: Jeg blev ringet op af Eplehuset, som havde afsendt min computer i torsdags, men nu stod der en postdame i butikken og hævdede, at pakken ikke havde kunnet anbringes. Min adresse er 'Havnearkaderne 56, Korsør' - men engang imellem bruger jeg 'Havnearkaderne 56,2' hvor 2-tallet står for anden sal.
Det største problem for os og åbenbart også for PostDanmark er, at vi har postkasser på væggen indenfor hovedindgangen, og så må vi (eller budet) op på anden sal med elevator eller trappe. og så er det jo nemmere at droppe en seddel i postkassen.
At det er en form for virksomhedskultur fremgår af, at 3 klager har medført n u l kommentar fra det statslige væsen.
Erling Hansen