onsdag, november 24, 2004

SMS "sprog"

Måske er det mig der er ved at blive gammel! Jeg har i hvert fald mange ting til fælles med ældre: Jeg er bitter, tiden var bedre da jeg var dreng og så er der jo "nutidens ungdom" syndromet.

Jeg opfatter mig selv som teknologi nørd. Jeg anskaffede mig min første mobiltelefon da den knapt kunne kaldes mobil, og batterilevetid ikke måltes i døgn, men timer. Jeg var også hurtig til at tage SMS til mig, selvom jeg praktisk taget ikke kendte nogle som kunne modtage dem.

Min interesse er dog efter hånden falmet temmeligt kraftigt. Især efter mine mindste kusiner begyndte at få fat på dem dem. Nogle af dem har bestemt ikke fattet at der er tale om et "Short Message System".. Det er ikke ualmindeligt jeg modtager en kædet SMS bestående af 5 SMS'er eller mere. At jeg skal sidde og læse en længere fortsat roman om ligegyldigheder er dog ikke det værste. Jeg begynder efterhånden at have temmeligt svært ved at forstå hvad de forsøger at fortælle mig.

Ved at tilsidesætte alle gældende regler for dansk grammatik er det lykkedes at fremavle noget, som bedst kan kategoriseres som vanskabt. Og glem alt om "intelligent ordbog" og Nudansk Ordbog. Misfostret har fået navnet "SMS sprog".

SMS sprog består i al sin enkelhed i at forkorte ord på to eller tre bogstaver som f.eks. "er" til "r", "det" til "d" og "til" til "t". Lige pludselig kommer en besked til at ligne en opremsning af alfabetet i stedet for en sætning. Værre er dog at det tilsyneladende kan være ligegyldigt at indsætte visse ord. Farvel grammatik!! Nogle gange er det endda ligegyldigt med mellemrum, og pludselig står man med en 5 SMS lang remse af vokaler og konsonanter, manglende ord og ikke mindst mellemrum:

"HarjFætGDGodtJHarDKanonRIByenKomrDuIMornViCs" osv osv.

Kald mig gammeldages, men jeg kan godt lide at man staver ord HELT ud. Jeg er også stor fan af mellemrum. Jeg kan sådan set godt lide forkortelser, men så skal de også være godkendte. Der er en grund til at skriftlig kommunikation bygger på et sæt regler. Det skal gøre det nemmere for os alle at forstå meningen.

Havde tyskerne brugt SMS sprog til at kode deres kommunikation under 2. verdenskrig i stedet for Enigma maskinen, så havde de Allierede aldrig haft en chance.

Ingen kommentarer: