tirsdag, december 06, 2005

Rudolf med den røde tågelygte

Så blev det 6. december, og det må desværre konstateres, at jeg pga. forfrysninger ikke var i stand til at følge op på Hvid Jul projektet i går d. 5. december. Det retter jeg hermed op på med gode nyheder.

Som TV2 Vejrets groupier allerede ved, så er HvidJulsBarometret nemlig igen steget. Selvom det kun er 1% point i forhold til det katastrofale fald i søndags, så er det stadig en stor sejr for Hvid Jul projektet. Det betyder nemlig at den for bygningens fælles 200 liters kummefryser er begyndt at vise sin styrke, til trods for at flere af opgangens beboere konstant lukker den. Åbenbart er de ikke lige så positive for Hvid Jul projektet som jeg, men på trods af utallige vrede henvendelser fra mine naboer og en enkelt påtale fra bestyrelsen, så kører projektet videre.

Som en lille morsom sidenote kan jeg fortælle, at efter jeg har åbnet den fælles kummefryser, så er underboens juleænder nu optøede og fløjet fra fryseren. Det var underboen ikke så glad for.

Apropos at flyve fra reden, så har jeg tit undret mig over Rudolfs røde tud. Ifølge sangen så var denne tud årsag til, at julemanden kunne bringe gaver ud en tåget julenat. Sangen går således:

"Kender I den om Rudolf,
Rudolf med den røde tud.
Han var et gammelt rensdyr,
som så højst mærkværdig ud.

Alle de andre rensdyr
lo, så Rudolf han blev flov
over sin røde næse,
det var ikke spor af sjov!

Men en tåget julenat
julenissen skreg:
"Jeg kan ikke finde vej,
Rudolf, kom og lys for mig!"

Og I kan tro, at Rudolfs
næse lyste som et fyr!
Skål for de røde næser!
Dejligt juleeventyr!"

Frit kopieret fra duda.dk .. uden tilladelse naturligvis!
Rudolf er altså udstyret med en særdeles kraftig rød tågelygte. De af bloggens læsere, der har prøvet at stirre ind i en tågelygte kan bekræfte, at Rudolf må være temmeligt blændet det meste af tiden.

Ud over ikke at kunne se en skid, så har Rudolf også en del andre problemer, hvoraf næsens strømforbrug må være et af de største. Ifølge sangen så kunne julemanden ikke finde vej i tågen. Der må altså have været tale om rimeligt pæn tåge, og vi antager derfor at Rudolfs næse svarer til en 100 watts tågelygte, og at næsen ikke er forsynet med lysdæmper (det ville jo heller ikke give nogen mening!). Hvis vi antager at julemanden skal dele gaver ud i 14 tidszoner (svarer mere eller mindre til alle de vestlige lande), og dermed har natten gennem alle tidszoner til sin opgave, så vil han have 14 timer + 8 timer = 22 timer. Korrigeret for at der ikke bor så mange mennesker i Atlanterhavet, så lad os sige 19 timer.

Rudolfs næse skal derved lyse med 100 watt i 19 timer. 1 watt (W) svarer til 1 Joule (J) pr. sekund, hvor joule er en enhed man bruger for energi, f.eks. i fødevarer. Rudolfs næse bruger derfor 100 J/s = 360 kJ/time. I løbet af turen forbruger Rudolf derved 6840 kJ. Energiindholdet i 100 g rå gulerod er 177 kJ, hvorfor Rudolf skal indtage ca. 3,8 kg gulerødder for alene at holde næsen kørende 19 timer. Dertil kommer den energi det koster at holde et 100 kg rensdyr flyvende. Selvfølgelig kunne Rudolf i stedet spise noget mere energiholdigt føde, men rensdyr har det med kun at spise ting som findes i naturen. Jeg gider derfor ikke beskæftige mig med ting som er højst urealistisk og kun "eksisterer" pga. folks lidt for levende fantasi. Rensdyr, uanset om de kan flyve, har tågelygte som næse eller ej, spiser gulerødder! BASTA!

Man må derfor konkludere, at Rudolf ikke er Energi-A mærket, og derfor ikke kan modtage statsstøtte. Samtidig må julemanden have store problemer med kæmpe mængder af afføring med dertil hørende skatter og afgifter til Staten.

I morgen vil jeg som altid følge op på Hvid Jul projektet, og endvidere forsøge at finde ud af, hvordan julemanden finansierer sin virksomhed.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det var da i sandhed satans!